Festmåltid på lille lørdag

Selv om det fremdeles er noen dager til helg er det ingen grunn til å ikke unne seg noe ekstra godt til middag.
Taco er en sikker vinner som er enkel å lage og som smaker utrolig godt, men hvorfor ikke prøve noe nytt??
Tacograteng er en morsom variant av den kjente og kjære tacoen, og som smaker om mulig bedre:-)

Dette trenger du:
500g kjøttdeig
Tacosaus
Revet ost
Creme fraiche
Salat (Tomat, agurk, fetaost, mais og salatblader)
Tacokrydder
Ananas
Hakkede tomater i hvitløk
Tortilla chips

Fremgangsmåte:
1. Forvarm ovnen til 200grader.
2. Stek kjøttdeigen i en panne og bland inn posen med tacokrydder.
3. Fordel kjøttdeigen i en ildfastform, ha hakkedetomater, ananas og tacosaus over før du har tortilla chips og revet osv over.
4. Settes midt i ovnen i ca 15 min.

Serveres med en god salat, creme fraiche og noen flere tortilla chips ved siden.

Da er det bare å ønske alle velkommen til bords :-)



Hva bør man ha med seg i fotobaggen?

I mars i år gikk jeg til innkjøp av et speilreflekskamera etter å ha holdt meg til et vanlig kompaktkamera i x antall år.
Standard utstyr som: minnekort, batteri og en bag ble kjøpt inn og jeg var nå klar for å ta fatt på denne nye hobbyen.
Ettersom ukene og månedene gikk ble det stadig kjøpt inn nye ting og baggen ble stadig fullere og fullere.
Riktig nok har jeg fremdeles litt plass igjen i baggen, men hva trenger man egentlig å ha med seg?
Er alt like viktig?
Å ikke minst bør man ta høyde for temperaturendringene som kommer utover?
Jeg har derfor lagd en liten liste med ting man bør sjekke før man drar ut, slik at man slipper å gå glipp av de gode motivene på grunn av dårlig planlegging.

*Minnebrikker
*Ekstra batterier
*Kamerastativ
*Ekstra objektiver
*Varme klær
*Mat og drikke (om man skal på en lengre tur)
*Linsevæske og -papir
*Penn og papir
*Lommelykt
*Tynne hansker (Det blir fort kaldt og holde kamera når det blåser)

Selv om minnebrikkene og batteriene ligger klare i baggen kan det være lurt å se at kortene er tomme og at det er strøm på batteriene.

Listen over er en ganske standard liste, og alt er kanskje ikke like viktig hver gang.
Som de fleste av oss så har man stort sett gjort seg en mening eller en tanke rundt hva man skal ta bilder av, og sånn sett kanskje utelukket noe av utstyret ovenfor.
Likevel så kan det alltid dukke opp uforusette ting, så pakk heller for mye enn for lite.
Nå som høsten er her for fult og temperaturene synker for hver dag som går så er det viktig at man tar høyde for det.
Batterier trives svært dårlig i kulden og bør derfor pakkes godt inn.
Selv om et batteri er nyladet vil man oppleve at dette tømmes raskere enn normalt.
Ekstra batteri er derfor et must.

Nå som utstyr er på plass og motivene ligger for dine føtter er det ikke annet å gjøre enn å si:

RIKTIG GOD TUR!!

 

 

 

Helgens lille fototur

Her kommer noen bilder fra helgens lille tur til Bygdøy og Holmenkollen.
Kamera og stativ var så klart med, så noen bilder ble det da:-)
En ting er sikkert, høsten er her og med den kommer kulda.
Selv med skjerf og lue ble det kaldt, så hansker er et MUST på neste tur.

Ta en titt på bildene og si hva du syns.







Hva syns du om motivene og vinklingen?

Fotokonkurranse :-)

Da har jeg tatt mot til meg og meldt meg på nok en fotokonkurranse.
Denne gangen er det Karina Olsen som står for konkurransen, så ta deg en tur innom for å se hva det går ut på.
Kanskje har du noen bilder du kan delta med??

Her kommer mine to innspill:

 



Hva syns du??

Trening, en hobby eller livsstil?

Trening er noe jeg har vært opptatt av i flere år, og som opptar mye av min tid.
Til tider sikkert litt for mye.
Hadde noen spurt meg hvor mange timer jeg har vært på Sats siden jeg meldte meg inn så måtte jeg meldt pass.
En ting er sikkert, det er MANGE timer.
Det jeg derimot kan svare på er hva som fikk meg til å melde meg inn og når jeg ble over snittet interessert i trening.



Det hele startet i en kjeller hos en kamerat av meg på ungdomsskolen.
Faren hans drev i sine yngre dager med vektløfting og hadde derfor både manualer og en benk i kjelleren.
Nysgjerrige som vi var så klarte vi å overtale faren til å vise oss hvordan vi gjorde noen enkle øvelser.
Nysgjerrigheten økte og vi ble etter hvert fast inventar i kjelleren.
Ettersom faren som foreldre flest hadde en jobb og andre ting som skulle gjøres, så anbefalte han oss å starte på et treningssenter.
Han mente at det i tillegg til å være et bredere utvalg av apparater også var bedre oppfølgning.
Så en dag etter skolen meldte jeg og 3 kamerater oss inn i Sats.
Treningssenteret lå forresten ved siden av skolen, så det gjorde alt veldig enkelt.
Opptil 3 dager i uken gikk turen innom Sats etter at skoledagen var over.
Ønsket og drømmen om å bli stor og sterk som skuespillerne man kunne se i actionfilmene gjorde at vi holdt motivasjonen oppe.
Selv om vi så forskjell og tydelig ble sterkere for hver uke som gikk, så var dette mest for gøy.
Det var først 4 år senere jeg gikk fra å være normalt interessert i trening, til å bli det mange vil kalle "treningsnarkoman".

Mine tidligere treningskamerater var nå byttet ut mot en ny treningskamerat, treningsprogram ble skrevet og kosthold ble endret.
Det var tid for å få drømmekroppen.

Programmet var en typisk 3-splitt med følgende inndeling:
Dag 1: Bryst, Triceps, skuldre og mage.
Dag 2: Ben, kondisjon og mage.
Dag 3: Bicep, rygg og mage.
Dag 4: PAUSE
Dag 5: Bryst, Triceps, skuldre og mage.
Dag 6: Ben, kondisjon og mage.
Dag 7: Bicep, rygg og mage.

Dag 1 - 3 var lett, mens dag 5 - 7 var hardkjør.
For at man skulle ha nok krefter til å gjennomføre dette ble det mange rolige helger og lite festing.
Ølflaska og fuktige byturer var nå byttet ut mot proteninshaker, tunfiskbokser og tunge økter på Sats.
Man skulle i utgangspunktet tro at så fort man fjernet byturer og alkohol fra agendaen, så skulle økonomien ta en positiv endring.
Tvert i mot gikk pengene heller til svensketurer og innkjøp av proteiner og treningsutstyr.
Ukene og månedene gikk og formen ble stadig bedre og bedre.
Selv om motivasjonen var på topp og styrken økte, så var man aldri i nærheten av å løfte de store vektene som "kraftkarene" brukte.
At man ikke er størst og best i alt man gjør er forsåvidt greit nok, men til tider skulle man virkelig ønske at man var nettop større og sterkere.

Etter å ha trent på Sats i over 8 år så vet jeg at ingen ting kommer gratis.
Man må jobbe for å få fremgang.
Når man da føler at man legger ned både blod, svette og tårer dag ut og dag inn, for så å møte en kjempe av mann som varmer opp med vektene du sliter med, så er det ikke rart motivasjonen kan forsvinne.
At alle som er større og sterkere enn meg tar mer enn tran hver dag skal jeg ikke si, men overraskende mange gjør det.
At "disse" trener på samme sted som Ola og Kari Nordmann er i mine øyne feil.
Her burde det være egne sentere for folk som er spesielt interessert.
Å dette er det jo forsåvidt også, men jeg stusser fremdeles over at man ikke er strengere mot hvem man lar trene på Sats, Elixia osv.
Motivasjonen for oss andre kan fort forsvinne når vi ikke har samme fremgang, i tillegg er det med på å skape et usundt miljø.
Man får helt feil bilde og inntrykk av hva trening er og hvordan man skal oppnå målene sine.
Når jeg da her om dagen kunne lese DETTE i Dagbladet kan jeg ikke annet å si enn å si at dette er et kjempe forslag.

Dette var litt om meg og min relasjon til trening.

Ta en titt på innleggett og bli med på diskusjonen.
Bør man gå så langt at man dopingtester nye medlemmer og eksisterende medlemmer som virker litt i overkant store og sterke?
Eller finnes det andre løsninger?
Er dette et skritt i feil rettning, eller er det dette som skal til?


Elvelangs Akerselva i fakkelbelysning

Om du er en av de mange tusen som bor i Oslo, men ikke vet hva du skal gjøre i kveld så anbefaler jeg deg å ta en titt her.



I kveld har Nordre Aker, Sagene, Grünerløkka og Gamle Oslo gleden av å invitere deg og dine til årets kulturnatt langs Akerselva.
Den offisielle åpningen finner sted ved Frysja kl. 20 hvor Nils Petter Molvær kommer til å spille.
Turen går deretter langs elva og nedover mot Vaterlandsparken hvor Riverside avslutter det hele med et forrykende musikk og danseshow.
Langs hele elven er det tent flere tusen fakler som er med på og lyse opp og skape en koselig stemning.
I tillegg vil man kunne oppleve mange forskjellige kunstneriske innslag på veien nedover mot Vaterlandsparken.
Om man syns det blir langt å gå fra Frysja og nedover så kan man så klart starte litt lengre ned, om man måtte ønske det.
Det eneste man skal tenke på er at det kommer til å være mange mennesker der, så gå heller med strømmen, enn mot den :-)

 
Så er du i tvil om hva man skal gjøre i kveld, ja da tar du turen hit.
Jeg skal i alle fall ta meg en tur sammen med kjæresten.
Ikke hver dag man har muligheten til å oppleve en koselig og stemningsfull tur langs Akerselva.
Å hvem vet, kanskje jeg finner noen spennende motiver og ta bilder av??
Kamera og stativ er allerede satt klart:-)

For program og mer info ta turen innom Oslo kommune sin hjemmeside.

 

Fruktsalat, en perfekt start på uken

Etter en aktiv helg hvor man sitter igjen med følelsen av at det faktisk ikke har vært en helg.
Tvert i mot bare vært en ekstra lang uke.
Å hvor mangel på søvn har sørget for at batteriene er halvtomme og ikke halvfulle.
Ja, da er det ekstra godt å få en fin start på mandagen og uken som nå ligger foran deg.

Etter både jobb, trening og en liten shoppingrunde var det ekstra deilig å komme hjem og få lagd seg noe mat.
For å sette prikken over i`en og få i seg nok energi etter en tung treningsøkt så ble det lagd en fruktsalat.
Fruktsalat er enkelt, godt og går utrolig fort å lage, og som om ikke det var nok så er det sunt:-)
Blir det bedre?? hehe

Om du ikke vet hva fruktsalat er så kommer det her en kort forklaring:
En fruktsalat er enkelt og greit en blanding av alt du måtte ønske av frukter.
Ta frem det du måtte ha av frukt, kutt det opp og sleng det oppi en bolle.
Har man en boks med hermetisk frukt så ta vare på saften og tøm det over, eventuelt bruk en juice i stedet:-)
Her er det ingen regler, bare kast oppi det du vil:-)

Frem til nå har dette vært en sunn og god dessert, men skal man gjøre det litt bedre enn det allerede er.
Ja, da pisker man litt krem og har ved siden av :-)

 


Slik ble resultatet...mmmm

Hva bruker du i fruktsalaten, eller ved siden av?

25/365 - Morgendugg

Ta en titt her for å se hva prosjektet går ut på, og hvorfor jeg legger ut et nytt bilde hver dag.

En ting jeg har blitt utrolig glad i å ta bilder av i det siste er dråper og dugg på blomster og andre ting.
I dag fant jeg et lite spindelvev som jeg klarte å dokumerete slik jeg ville.
Resultatet er under.



HVa syns du om bildet?

24/365 - Hvordan bil har du?

Ta en titt her for å se hva prosjektet går ut på, og hvorfor jeg legger ut et nytt bilde hver dag.

Hvordan bil har du?

I dag har jeg tatt bilde av emblemet til en BMW.
Elsker slike bilder av biler, hvor man legger fokus på enten en felg, grill eller emblemet slik jeg har gjort under.
I tillegg syns jeg dråpene på panseret er med på å gjøre det lille ekstra i bildet.

 

 

Hva syns du om bildet?

23/365 - I skyggen av

Ta en titt her for å se hva prosjektet går ut på, og hvorfor jeg legger ut et nytt bilde hver dag.

 

Noe forsinket bilde (Nok en gang), men her kommer det da.
I dag har jeg lekt meg litt med lys og hvor skyggen faller i forhold til de forskjellige tingene jeg vil ta bilder av.
Tanken bak dagensbilde var å vise en fotograf i farten.



Modell denne gangen var "skyggen" til kjæresten :-)

 

Hva syns du om bildet?
Vet du om noen morsomme motiver man kan skape ut av skygger?

Les mer i arkivet » September 2010 » August 2010
Jonas

Jonas

23, Sørum

Blid og positiv gutt på 23 år, som jobber og bor i Oslo. Er over snittet interessert i trening og er derfor å se på Sats mer eller mindre hver dag:-) Ellers har jeg etter mye hjelp fra samboern endelig kommet i gang med speilrefleksen. Så når jeg ikke er å se på Sats er jeg ute i Oslo`s gater å tar bilder av stort og smått...

bloglovin

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Siste kommentarer

Lenker

hits